Kako prepoznati individualnost in sprostiti potencial s persolog® modelom vedenjskih dejavnikov
Uporabno za treninge, coaching in vodje, ki želijo razumeti ljudi – ne jih razvrščati.
Ena najpogostejših kritik, ki jo prejme persolog® model, je: »Spodbujate stereotipe.« In da, ta očitek lahko drži – če model uporabljamo površinsko. Če pa razumemo njegovo pravo vrednost, potem gre za močno orodje, ki ne ljudi zapira v predalčke, temveč odklepa njihovo vedenje v različnih situacijah.
Zakaj osebnostni testi pogosto zgrešijo bistvo
Mnogi testi podajo »hitro diagnozo«: takšen si, pika. Rezultat? Ljudje se poistovetijo z eno nalepko in nehajo raziskovati svoj potencial. A vedenje je vedno odvisno od konteksta. Dobri modeli tega ne spregledajo – so fleksibilni, spoštljivi in uporabni. Namen ni, da definirajo človeka, ampak da odprejo pogovor o tem, kako se vede – in zakaj.
Svet ne doživljamo tak, kot je – temveč tak, kot ga vidimo
Ključno pri vedenjskih modelih, kot je persolog®, je razumevanje doživljanja okolja. Ali posameznik svet dojema kot prijazen ali ogrožajoč? Se v njem počuti močnega ali šibkega? Odgovori na ta vprašanja oblikujejo njegov način vedenja.
Na tej podlagi model opredeljuje štiri osnovne vedenjske dimenzije – in ne trdi, da so stalna osebnostna lastnost, temveč situacijska reakcija. Gre torej za vedenjski vzorec, ne za psihološko diagnozo.
Kaj pomenijo črke D, I, S in K?
Model persolog® temelji na štirih dimenzijah, ki jih v praksi pogosto srečamo:
- D – Dominantnost: »Vem, kaj hočem!«
Usmerjenost k ciljem, odločnost, fokus na rezultate. Močna volja, hitre odločitve, lahko patudi pregroba komunikacija.
- I – Iniciativnost (vplivanje): »Skupaj smo močni!«
Karizma, odprtost, energija. Ljudje z vplivnim vedenjem znajo povezovati – včasih pa jim zmanjka fokusa ali doslednosti. - S – Stabilnost: »Umirimo se.«
Zanesljivost, potrpežljivost, predvidljivost. Radi imajo mir in red, a jih spremembe spravijo iz ravnotežja. - K – Korektnost: »Kar naredim, naredim prav.«
Sistematičnost, natančnost, odgovornost. Visok standard kakovosti, vendar lahko predolgo razmišljajo ali težko delegirajo.
In zakaj štiri dimenzije niso dovolj
Ljudje nismo štiri barve ali štiri črke. Zato persolog® uporablja 20 vedenjskih vzorcev, ki izhajajo iz kombinacij omenjenih dimenzij. Tako se bolje ujame dejanska raznolikost vedenja – v različnih kontekstih, z različnimi ljudmi, v različnih trenutkih.
Model ni popoln – noben ni. A je izredno uporaben za tiste, ki želijo voditi ljudi, ne pa jih ukrotiti. Pomaga nam, da se ne ustavimo pri »kakšen si«, ampak začnemo razmišljati, kako se vedeš – in zakaj.
Zaključek: Uporabi, ne sodbi
persolog® model ne meri globin naše duše – meri, kako veslamo, ko je tok miren ali razburkan. Če ga uporabljaš s spoštovanjem, dobiš orodje za boljše razumevanje sebe in drugih. Če pa ga uporabljaš kot žig – postane točno to, kar kritiki očitajo: posploševanje.
A z dobro uporabo lahko spremeni odnose, izboljša timsko dinamiko, dvigne učinkovitost in – kar je najpomembnejše – odpre prostor za rast. Ne da ti odgovore. Da ti boljša vprašanja. In v prihodnosti bodo ključna dobra vprašanja.
Preberi tudi: https://proacta.si/uncategorized-sl/razvijte-osebnostno-moc/