Verjetno ste že bili priča naslednjemu scenariju. Dobili ste nalogo, npr. da organizirate prednovoletno druženje. Po zaključku ste na naslednjem sestanku povprašali po vtisih in povratni informaciji in ste slišali nekaj v smislu: »Organizacija je bila dobra, ampak …«. Nato je sledila prava argumentacija, da je bila hrana slaba, da je bila glasba preveč glasna in se ni dalo niti pogovarjati, plesišče je bilo premajhno itd.

To, da po uvodnem leporečenju nadaljujete z »ampak«, ali »kakorkoli«, »toda« govori vašemu sogovorniku zelo direktno »ti nimaš pojma, nimaš prav. Jaz imam prav in moja ideja je boljša.« Ne glede v kakšnem tonu ste rekli to ali kako ste zapakirali začetek, je sporočilo jasno, to, kar resnično mislim, je drugi del moje povedi. Zavedajte se, da se s tem ne zgodi nič produktivnega.
Besedam kot so ampak, kakorkoli, toda pravimo tudi negativne radirke. Zakaj? Ker v bistvu izničijo prvi del stavka in dajo težo drugemu delu. Bolje bi bilo, da prvega dela sploh ne izrečete, kot da dajete lažno upanje in na koncu zradirate, kar ste rekli na začetku.

Najhuje pri teh besedah je, da se jih niti ne zavedamo. Bodite pozorni na naslednjem sestanku in beležite kolikokrat so uporabljene te besede. Po zaključku jih vprašajte in presenečeni boste nad odgovori, prav tako kot bodo oni presenečeni nad vprašanjem. Zakaj sprašuješ? Ne, jaz to že ne uporabljam, ampak …
Ko slišim katero do teh besed, že vem, da prihaja ključni del sporočila. To, kar bo sledilo, je tisto kar sogovornik resnično misli. Bodite pozorni na to. Če že morate povedati, potem povejte direktno in se izogibajte olepšavam. Torej, nehajte govoriti ampak, četudi, kakorkoli, toda ko ste na vrsti, da podate svoje mnenje ali ko dajete povratno informacijo. Kot že v dveh prejšnjih blogih, samo prenehajte delati! Ne rabite nekih novih strategij, dovolj je, da se začnete zavedati vašega besednjaka in se izogibate oz. prenehate neprimerno uporabljati te radirke. Kako to misliš neprimerno? Ali nisi prej rekel, naj jih ne uporabljamo? Kaj sedaj?

Torej, če dajemo ljudem povratno informacijo o nečem, kar nam ni všeč, je veliko bolje, če to naredimo brez radirk. Povemo direktno kar nam ni všeč, razen če resnično ne želimo dati še večjega poudarka kritiki.
Obstajajo situacije, ko je uporaba radirk zaželena. Vzemimo, da gre za prodajno situacijo. Ste s stranko in imate prezentacijo vašega izdelka ali storitve. Lahko rečete: »Konkurenčni izdelek ima res to prednost, ampak naš izdelek vam omogoča, da ….« V tem primeru je uporaba besede ampak strateška in pravilna. S pravo uporabo ste negirali oz. zmanjšali prednost konkurenčnega izdelka.
Kot povsod tudi tukaj stvari same po sebi niso ne dobre, ne slabe – šele okoliščine, kontekst jih naredi dobre ali slabe. Vsaka palica ima dva konca, mar ne? Najprej se začnite zavedati, kako pogosto uporabljate te besede ko dajete povratno informacijo, ko ste na vrsti, da izrazite svoje mnenje. Takrat jih preprosto izpustite, ne izgovorite jih. V prodajnih okoliščinah ali ko vas primerjajo z drugimi, pa se splača spomniti in to uporabiti, da zmanjšate pomen neugodne primerjave.

Začnite nadzirati svoj govor in štejte kolikokrat uporabljate omenjene radirke. Nehajte braniti svojo pozicijo in jih preprosto nehajte uporabljati v nepravem kontekstu. Bo šlo? Seveda. Tole je bil čisto v redu članek, ampak naslednji …, ne, ne, … tole je bil dober članek in komaj čakam naslednjega. Hvala!
Vir in priporočena literatura
Marshal Goldsmith: What got you here, won’t got you there, Profile Books, London 2007
