Scroll Top

MKVR: Ali znate pravilno uporabiti radirke?

Verjetno ste že bili priča naslednjemu scenariju. Dobili ste nalogo, npr. da organizirate prednovoletno druženje. Po zaključku ste na naslednjem sestanku povprašali po vtisih in povratni informaciji in ste slišali nekaj v smislu: »Organizacija je bila dobra, ampak …«.  Nato je sledila prava argumentacija, da je bila hrana slaba, da je bila glasba preveč glasna in se ni dalo niti pogovarjati, plesišče je bilo premajhno itd.

yes_butPodali ste predlog, idejo in nato dobili odgovor, da je ideja sicer v redu, ampak ni uresničljiva zaradi tega in tega. Skratka, dobili ste negativno povratno informacijo. V pogovoru s prijatelji poveste nekaj in potem sledi, ja, ampak … Kako se takrat počutite? Verjetno ne prav dobro.

To, da po uvodnem leporečenju nadaljujete z »ampak«, ali »kakorkoli«, »toda« govori vašemu sogovorniku zelo direktno »ti nimaš pojma, nimaš prav. Jaz imam prav in moja ideja je boljša.« Ne glede v kakšnem tonu ste rekli to ali kako ste zapakirali začetek, je sporočilo jasno, to, kar resnično mislim, je drugi del moje povedi. Zavedajte se, da se s tem ne zgodi nič produktivnega.

Besedam kot so ampak, kakorkoli, toda pravimo tudi negativne radirke. Zakaj? Ker v bistvu izničijo prvi del stavka in dajo težo drugemu delu. Bolje bi bilo, da prvega dela sploh ne izrečete, kot da dajete lažno upanje in na koncu zradirate, kar ste rekli na začetku.

BoardMeetingKo sem začel takole spremljati in opazovati sebe tako v pogovoru s poslovnimi partnerji, s prijatelji in doma v družini, sem prišel do spoznanja, da sem bil kar velik uporabnik teh besed. Sedaj se zavestno trudim, da jih ne bi uporabljal. Moram priznati, da ni lahko, se pa situacija izboljšuje. Veliko si lahko pomagate z idejo na koncu prispevka. Drugo spoznanje je bilo, da smo ljudje resnično potrpežljiva bitja. Naj razložim. Ko delam individualni coaching ali sem prisoten na sestankih pri timih s katerimi delam, to avtomatsko spremljam. Presenečen sem koliko tega je izrečenega in ljudje so postali že prav neobčutljivi in niti pretirano ne odreagirajo. Vedno znova pa opažam, da ostaja nek priokus, da je bila povzročena rana in da komunikacija ni tako odprta.

Najhuje pri teh besedah je, da se jih niti ne zavedamo. Bodite pozorni na naslednjem sestanku in beležite kolikokrat so uporabljene te besede. Po zaključku jih vprašajte in presenečeni boste nad odgovori, prav tako kot bodo oni presenečeni nad vprašanjem. Zakaj sprašuješ? Ne, jaz to že ne uporabljam, ampak …

Ko slišim katero do teh besed, že vem, da prihaja ključni del sporočila. To, kar bo sledilo, je tisto kar sogovornik resnično misli. Bodite pozorni na to. Če že morate povedati, potem povejte direktno in se izogibajte olepšavam. Torej, nehajte govoriti ampak, četudi, kakorkoli, toda ko ste na vrsti, da podate svoje mnenje ali ko dajete povratno informacijo. Kot že v dveh prejšnjih blogih, samo prenehajte delati! Ne rabite nekih novih strategij, dovolj je, da se začnete zavedati vašega besednjaka in se izogibate oz. prenehate neprimerno uporabljati te radirke. Kako to misliš neprimerno? Ali nisi prej rekel, naj jih ne uporabljamo? Kaj sedaj?

suny rainy dayKot rečeno, te besede imajo svojo težo oz. dajo težo temu kar prihaja za njimi. Poglejmo primer. Danes je lep, sončen dan, ampak jutri bo dež. Kje je poudarek? Na tem, da bo jutri dež. Kaj pa naslednji stavek. Danes bo lep, sončen dan in jutri bo dež. Kje je sedaj poudarek? Ni poudarka, je samo povezava. Oba stavka sta enako močna in vi lahko izberete, kam boste dali poudarek. Ne preusmerjate pozornosti na to, da bo jutri dež. Sogovornik sam odloča, kam bo dal poudarek.

Torej, če dajemo ljudem povratno informacijo o nečem, kar nam ni všeč, je veliko bolje, če to naredimo brez radirk. Povemo direktno kar nam ni všeč, razen če resnično ne želimo dati še večjega poudarka kritiki.

Obstajajo situacije, ko je uporaba radirk zaželena. Vzemimo, da gre za prodajno situacijo. Ste s stranko in imate prezentacijo vašega izdelka ali storitve. Lahko rečete: »Konkurenčni izdelek ima res to prednost, ampak naš izdelek vam omogoča, da ….«  V tem primeru je uporaba besede ampak strateška in pravilna. S pravo uporabo ste negirali oz. zmanjšali prednost konkurenčnega izdelka.

Kot povsod tudi tukaj stvari same po sebi niso ne dobre, ne slabe – šele okoliščine, kontekst jih naredi dobre ali slabe. Vsaka palica ima dva konca, mar ne? Najprej se začnite zavedati, kako pogosto uporabljate te besede ko dajete povratno informacijo, ko ste na vrsti, da izrazite svoje mnenje. Takrat jih preprosto izpustite, ne izgovorite jih. V prodajnih okoliščinah ali ko vas primerjajo z drugimi, pa se splača spomniti in to uporabiti, da zmanjšate pomen neugodne primerjave.

piggy_bankMoj mentor, Marshal Goldsmith, v svoji knjigi Kar vas je pripeljalo sem, vas ne bo pripeljalo tja, predlaga, da se dogovorite za denarno kazen vsakič ko kdo izgovori katero od teh radirk. Torej se v timu lahko dogovorite, da vsak, ki ga zalotite, da je neprimerno uporabil te besede, donira 5 € v posebno vazo (šparovček) in boste potem ta denar koristno uporabili: npr. za piknik ali nekaj dobrega naredili za sodelavca v stiski; verjamem, da boste že kaj iznašli. Sam podobno stimulacijo uporabljam pri delavnicah, ko uvedem kazni za zamujanje – 1€ za 1 minuto zamude. Neverjetno, kako hitro udeleženci postanejo točni! Verjamem, da se bodo tudi pri vas hitro pokazali rezultati. Temu tudi rečemo, da boste investirali denar v učenje in takrat to tudi vsi bolj cenijo.

Začnite nadzirati svoj govor in štejte kolikokrat uporabljate omenjene radirke. Nehajte braniti svojo pozicijo in jih preprosto nehajte uporabljati v nepravem kontekstu. Bo šlo? Seveda. Tole je bil čisto v redu članek, ampak naslednji …, ne, ne, … tole je bil dober članek in komaj čakam naslednjega. Hvala!

 

Vir in priporočena literatura

Marshal Goldsmith: What got you here, won’t got you there, Profile Books, London 2007

Dodaj komentar

Podobni članki