Ljudje potrebujemo vodenje
Ljudje smo socialna bitja, programirani smo za to, da smo v družbi in rabimo kontakte, če želimo biti srečni in zadovoljni. Poleg tega smo tudi hierarhična bitja in tako kot vsa socialna bitja rabimo hierarhijo in vodenje. Želimo, da nam nekdo pokaže smer in prevzame odgovornost. Cela zgodovina je polna primerov, kako ljudje včasih slepo sledimo močnemu vodji; ne nujno vedno v pravo smer.
Kakšnega vodjo potrebujemo?
Zaupanje je ključ, ki drži odnose in družbo skupaj in odločilno prispeva k uspešnosti; o tem ste brali v letošnjih prispevkih. Torej rabimo vodjo, ki je zaupanja vreden in bo znal zgraditi zaupanje pri svojih sodelavcih.
Kot vodja ste in morate biti vzor in zgled svojim zaposlenim. Vaši zaposleni vedo, da ste vodja in tega ni potrebno še naprej dokazovati z raznimi simboli in tudi ne vzvišenostjo. Pogosto vidim ne želeno transformacijo, ki se zgodi, ko nekdo napreduje. Od dostopne, prijazne osebe se kar naenkrat spremeni v zahtevno, odmaknjeno, včasih celo arogantno osebo. Češ, jaz sem sedaj vodja, kako naj bi se sicer obnašal?!? Ali je potrebna ta sprememba?
Popolnost in arogantnost sta pogosto znamenje notranje nesigurnosti. Kot je dejal Peter Drucker: “Položaj ne daje privilegija ali moči. Položaj daje odgovornost.”
Dobri vodje so dostopni, prijetni, kompetentni, sproščeni in skromni. Poznajo imena svojih zaposlenih in se lahko ustavijo in pokramljajo s komerkoli v podjetju. Drugi vedo, da so vodje in jih ni potrebno stalno na to opozarjati. Kakšni ste vi kot vodja oziroma, kakšne vodje imate v vaših podjetjih? Imate prave vodje?
Pokažite ranljivost
Naj vam predstavim nekaj idej na temo grajenja zaupanja med sodelavci in v timu. Nevroznanost nam je pokazala, da je eden boljših načinov ustvarjanja zaupanja, da pokažemo svojo ranljivost. Kaj, naj pokažem svojo ranljivost, si verjetno mislite. Ni šans! Me bodo raztrgali. Moram biti močan in se pretvarjati, da poznam vse odgovore, četudi jih v resnici ne vem. Tu sem, da igram »boga«. Ali je res potrebno tako razmišljati in se pogosto tako tudi obnašati?
Ne glede na to kako pametni ste, nimate vseh odgovorov. To, da priznate, da nečesa ne veste, vas pri vaših sodelavcih naredi bolj človeškega, bolj dostopnega, boljšega timskega igralca. Svojo ranljivost npr. lahko pokažete tako, da rečete: »Tega resnično ne vem. Mi, prosim, lahko pomagaš?« Takšno vedenje gradi zaupanje. Ljudje smo programirani, da pomagamo če nas za to prosijo. Ko nas nekdo prosi, se sami odločimo ali bomo pomagali ali ne. Veliko raje bomo naredili, če mislimo, da smo se sami odločili, kot če nam nekdo ukaže in delamo iz strahu.
Ta strategija bo delovala skoraj vedno. Prav gotovo pa ne deluje, ko je kriza. V kriznih situacijah so ljudje obrnemo k voditeljem in čakamo, kaj nam bodo naročili. V krizi ni prepričljivo pokazati svoje ranljivosti – takrat moramo delovati z gotovostjo, ker rabimo močnega in odločnega vodjo.
Testosteron, velikost in položaj
Raziskave, ki jih je naredila Amy Cudy, in jih opisala v knjigi Prisotnost, kažejo, da se s položajem v hierarhiji poveča tudi količina testosterona. Testosteron močno vpliva na naše obnašanje. Naredi nas bolj pogumne, sebične in tudi kreativne. Testosteron ne pride samo s položajem ampak tudi z biologijo/anatomijo. Večji kot ste, več imate testosterona, ker vam ga telo proizvaja več. Bodite pozorni na to kako pogosto na čelu podjetja ali v upravah najdete ljudi, ki so večji od povprečja. Pravi alfa samci in samice!
Vzemimo primer, da ste nadpovprečno visoki in ste na vodstvenem položaju. Kako se boriti proti biologiji, ki vas dela neustrašne, kreativne in sebične, poleg tega pa imate še položaj? Gre za dvojno dozo testosterona. Prvi korak, kot pri vsaki spremembi, je zavedanje. Najprej se morate zavedati tega dejstva in potem biti pozorni na svoje obnašanje. Ni enostavno spreminjati sebe in morebitno sebično naravnanost, vendar se s primernimi trudom in namenom tudi to da. Vedno lahko prosite sodelavce, da vas opozarjajo, lahko pa si pomagate tudi s coachem.
Ne delajte se popolne
Raziskave že vse od 60 let prejšnjega stoletja kažejo, da nas ljudje, ki izgledajo ali se delajo, da so popolni, odbijajo. Medtem ko nas ljudje, ki imajo napake kot mi, pritegnejo.
Kot trener sem hitro ugotovil, da je eden od najhitrejših načinov, kako prebiti led pri novi skupini udeležencev delavnic, da se pošalim na svoj račun, naredim kakšno napako ali pokažem tremo. Ta strategija, da pokažete svojo nepopolnost, je v redu, dokler smo v glavnem kompetentni na svojem področju, sicer nam napak ne bodo dolgo tolerirali.
Poslušanje in uporaba imen
Dobri vodje znajo prisluhniti in poslušati. Ko poslušate se učite novih stvari, poleg tega pa gradite zaupanje pri osebi, ki jo poslušate. Še dodatna korist je, da se medtem ko ljudje govorijo, sprožajo pozitivni hormoni v možganskih centrih, povezani z nagrajevanjem. Zato ljudje uživamo ko govorimo, dobesedno radi poslušamo svoj glas in cenimo tistega, ki nas posluša.
Lenovo, danes verjetno največji proizvajalec računalnikov, je lep primer, kako pomembno je, da komuniciramo na istem nivoju. Ko je to kitajsko podjetje leta 1999 začelo globalni prodor, je bila v njem tradicionalna kultura in hierarhija, kjer so še posebej vodje naslavljali s titulo in priimkom. Tako so genralnega direktorja Yuanqing Yang vsi klicali “generalni direktor Yang”. Zavedajoč se, da hierarhija in togost ne gresta skupaj s kreativnostjo, se je odločil to spremeniti. Tako se je za več kot teden dni postavil v avlo poslovne stavbe in se je rokoval z vsemi, ki so prišli mimo, ter jih pozdravil: »Dober dan, moje ime je Yuanqing.« Zaposlene je prosil, da ga nagovarjajo z imenom. To je bil eden, niti ne tako majhen ukrep na poti do preobrazbe; rezultati pa govorijo sami zase.
Zgodba ima nadaljevanje. Leta 2012 je Yang za dobro delo dobil bonus 3 mio USD in jih razdelil med 10.000 zaposlenih. Kdo od nas, ki to bere, bi to naredil? Iskreno. Ni čudno, da se g. Yang pojavlja na lestvicah najboljših menedžerjev!
Kako se naslavljate v vaših timih, podjetjih? Kakšno kulturo komunikacije gojite? Se kot vodja približate svojim sodelavcem ali vztrajate v svojem »slonokoščenem stolpu«? Ste pravi vodja in imate prave vodje v vašem podjetju?
Prva linija
Če ste vodja, kdaj ste bili zadnjič v prvih bojnih linijah? Recimo, da imate maloprodajne trgovine. Kdaj ste zadnjič stregli stranke in preživeli vsaj pol dneva z vašimi prodajalci? Kdaj ste šli v proizvodnjo, oblekli haljo in čelado, če je potrebno, ter »zavihali rokave« in prijeli za delo, ki vam prinaša rezultate? Številna uspešna podjetja zahtevajo od svojih vodij, da gredo »na fronto«. Če ste zaposleni, kdaj so bili vaši vodje zadnjič cel dan ali vsaj pol dneva med vami in delali to kar delate vi? Tudi mene zanimajo ti odgovori. Lahko mi pišete o vaših dobrih in slabih praksah; anonimnost zajamčena.
Razmerje plač
Leta 2011 je Peter Drucker zapisal, da naj bi razmerje med najvišjo in najnižjo plačo v podjetju ne bilo več kot 20:1 in bil je preroški. Plače so tajne, vendar te informacije hitro pridejo na svetlo in postanejo »javna tajna«. Podatki kažejo, da več kot zasluži generalni direktor in je obenem prekoračeno razmerje, slabšo uspešnost ima njegovo podjetje. Če so plače vodilnih v prevelikem nesorazmerju v primerjavi s kolegi, potem prevladuje “jaz” in ne “mi”. Torej, če ste lastnik podjetja, imejte to v mislih. Vaša nagrada naj pride iz lastništva.
Plača je motivator, vendar do določenega nivoja, naprej je glavni motivator delo samo. Notranja (intrinzična) motivacija je močnejša in trajnejša od denarja. Zelo visoke plače zaradi povišanega testosterona lahko povzročijo prekomerno samozavest vodij, kar jim preprečuje, da bi poslušali nasvete drugih. Spomnite se, da ne glede na to kako pametni ste, niste najbolj pametni na svetu.
Pokažite spoštovanje do časa drugih
Začnite in končajte sestanke pravočasno. Dobro načrtovanje in vodenje sestankov je ena izmed veščin, ki gradi zaupanje pri sodelavcih. Ko delate tako, jim kažete, da cenite njihov čas in zadolžitve. Preprosto in učinkovito. Sestanki so vodenje v akciji in pokažejo kakšen vodja ste.
Iskrenost izboljšuje zdravje in gradi zaupanje
Plavi orkestar ima čudovit komad, ki ga verjetno poznate: Ako su to samo bile laži, lažimo se bar još malo; (mimogrede, decembra imajo koncert v Stožicah.) Spomnil me je na raziskavo, ki je bila objavljena v Psychology Today, 2014. Raziskava je trajala pet tednov. Udeleženci so bili razdeljeni v dve skupini, »iskreno« in »kontrolno« skupino. Vsi udeleženci so enkrat na teden prišli v laboratorij na poligraf (detektor laži) in tudi na anonimne meritve zdravja. Samo udeleženci iskrene skupine so dobili navodilo, da se v času raziskave ne smejo lagati, ne glede ali gre za majhne ali velike stvari.
Kakšni so bili rezultati? Člani iskrene skupine so v teh 5 tednih izkusili in poročali značilno manj simptomov bolezni (kot so boleče grlo, glavobol in slabosti), kot kontrolna skupina, ki se je še kar naprej lagala. Ker je bila edina spremenljivka navodilo o iskrenosti, lahko zaključimo, da iskrenost prinaša zdravstvene koristi.
Poleg zdravja iskrenost gradi tudi zaupanje in osvobaja možgane. Samo pomislite na koliko stvari morajo dobri lažnivci misliti, če ne želijo biti ujeti. Komu so kaj in kdaj rekli in sedaj to znova in znova enako ponoviti v različnih okoliščinah. Naporno! Ko govorite po resnici, pač poveste, kaj se je zgodilo. Enostavno. Vendar niti ne, saj raziskave kažejo, da se kar precej lažemo. To je težko izmeriti, ker se bomo verjetno zlagali o tem, koliko se lažemo. Ob kratki raziskavi sem dobil rezultate od 1.65 do več kot 100 na dan. Sami presodite v kateri del spektra padete.
Ključne točke, ki vam bodo pomagale postati pravi vodja, v pregledu:
- Priznajte, da ne veste vsega, prosite za nasvet in poslušajte.
- Spomnite se, da nam je bog ali evolucija dala dve ušesi in ena usta; verjetno, da bi jih uporabljali v pravem razmerju.
- Pojdite na »fronto«; ne se bati, ne boste umrli, spoznali boste kako delajo vaši ljudje in s katerimi problemi se soočajo. Kako pogosto? Mogoče en dan na mesec, kvartal, vsekakor vsaj en dan v letu preživite tam, kjer se ustvarja vaš promet.
- Poskrbite za pravo razmerje plač v podjetju.
- Začnite in končajte sestanke pravočasno.
- Povejte svoje napake; nekatere so tako ali tako jasne vsem in jih nima smisla skrivati.
- Bodite spoštljivi do vseh. Zapomnite si imena in se pogovorite z vsemi, od vratarja, čistilke, do doktorja znanosti, ki ga imate morda v razvojnem oddelku.
- Bodite iskreni in govorite resnico. Angleži imajo lep pregovor: »The truth will set you free, but first will piss you off«. Resnica vas bo osvobodila, čeprav vas bo najprej malo prizadela.
Kaj pravite? To je projekt mogoče, mar ne? Še danes začnite s pravimi ukrepi!