Majhni koraki – veliki rezultati 2: Kaj rečete potem, ko so se vam zahvalili?
9. 7. 2014
Majhni koraki, veliki rezultati 3 – Izkoristite NE!
23. 7. 2014
Prikaži vse

Spi, jej, gibaj in počivaj!

Piramida uspeha

Ponovimo! Osnova naše piramide uspeha je fizična energija. Tej energiji sledi čustvena, nato mentalna in čisto Piramida uspesnosti z tekstomna vrhu duhovna energija. Polno angažiranost definiramo tako, da ste telesno – fizično odlično pripravljeni, čustveno stabilni in mentalno osredotočeni in duhovno povezani s svojim poslanstvom. Če je fizična energija osnova, je duhovna energija (strast, predanost, namen) tista, ki usmerja in vas vodi k višjim ciljem v življenju (glej sliko).

Na najbolj preprost način lahko imenujemo energijo kot sposobnost, da nekaj naredimo. V pogovornem jeziku rečemo, da gremo na delo ali da gremo delat. Fizika nas uči, da je délo količina, ki meri prehajanje energije med telesi. Torej, tudi mi za kakršnokoli delo potrebujemo energijo.

Piramida nam prav tako dobro ponazarja od kod črpamo energijo za višje, bolj napredne energijske nivoje. Zato je smiselno, da začnemo naše odkrivanje upravljanja z energijo tako, da se posvetimo najprej osnovam.

Kaj vpliva na energijo na fizičnem nivoju?

Mi pri tem razlikujemo štiri osnovne vire: spanje, prehrana, gibanje in počitek – obnova. Avtor Tom Rath v svoji najnovejši uspešnici Eat, Move, Sleep piše o tem. V naši analizi dodajamo še počitek kot ključni in samostojni element obnavljanja naše energije. Kadar imamo te štiri vire pravilno uravnotežene, imamo tudi veliko energije in smo lahko polno angažirani.

Vpliv spanja na dobro počutje

Začnimo s spanjem. Sami ste verjetno izkusili, kako se počutite, ko ste se dobro naspali. Kako lepo izgleda jutro in koliko energije imate na voljo. Obratno pa, če niste dobro spali, ste že zjutraj utrujeni, nerazpoloženi in sledi cela sleep-deprivedvrsta negativnih posledic. To takoj vpliva na vašo čustveno energijo. Obstaja pregovor, da neprespanost iz vsakega naredi strahopetca. Zakaj? Ko ste neprespani, niste več tako čustveno trdni kot sicer, manj ste potrpežljivi in hitreje se razburite. Tudi vaš pogled na svet je drugačen, bolj pesimističen, stvari vidite drugače. Ne rečemo zaman: »Prespi odločitev.« Slabše se osredotočamo, naše misli hitreje odtavajo, skratka, imamo tudi manj mentalne energije in verjetno se tudi ne ukvarjamo preveč s smislom in namenom življenja, ampak predvsem s tem, kako bi preživeli dan in šli čim prej spat. Včasih v šali na delavnicah rečem, če je zjutraj vaša prva misel, kdaj boste lahko šli spat, potem vam verjetno kronično primanjkuje spanja ali pa slabo spite; podrobneje bom o tem pisal v naslednjem prispevku, saj nam je danes na tem področju na voljo toliko informacij kot še nikoli prej. Res da še nismo z gotovostjo odkrili zakaj sploh moramo spati, ampak vemo veliko o tem, kako lahko izboljšamo ta del naše obnove energije, ki naj bi zavzel tretjino našega življenja.

Vpliv prehrane na fizično energijo

Na delavnicah vprašam, kdo je že slišal, da je zajtrk najpomembnejši obrok dneva. Vse roke gredo v zrak. Nato vprašam, kdo redno zajtrkuje. Vsaj tretjina rok se spusti. Vedeti in delati ni eno in isto, zato se pogosto dogaja, da vemo kaj je dobro in kljub temu tega ne počnemo. Dandanes smo bombardirani z raznoraznimi napotki o prehrani in različnimi dietami, ki na to področje vnašajo pogosto več zmede kot jasnosti. Vsi smo že izkusili, kako je ko smo over_eating1_answer_2_xlargena dieti in se stradamo; pač skladno z ljudsko modrostjo, o kateri so lepo peli Rokeri s Moravu “Jedi malo, skidaj salo i tek onda meri što ti je ostalo” (jej malo, zmanjšuj maščobe in na koncu meri, kaj je ostalo). Take ljudske modrosti so pogosto miti, ki kar vztrajajo. Kdo še ni poskusil diete s stradanjem? Kaj se nam zgodi? Stradamo se, stradamo in ko se nam ponudi priložnost za hrano, se prenajemo. Kaj se takrat zgodi z našimi energijami? Čustveno nismo preveč stabilni, tudi ne osredotočeni in vse kar nam gre po glavi je, kako bi si zrahljali pas in se nekam ulegli in v miru prebavili. Hrana vpliva na našo čustveno, mentalno in tudi duhovno energijo.

Gibanje

Gibanje je življenje. Narejeni smo za gibanje, nekateri celo pravijo, da smo narejeni za tek; tudi o tem v nadaljevanju naših prispevkov. Brez gibanja se začnejo naše mišice zmanjševati. Seveda mora nekaj to nadomestiti in pogosto so to prav mišice. Manj mišic, manj energije. Samo pomislite na dan, ki ste ga cel dan presedeli ali preležali. Koliko energije imate takrat in kakšno je vaše čustveno, mentalno in duhovno počutje. Obratno pa, če ste si privoščili dober sprehod, tek ali kakšno drugo fizično aktivnost, kako to dobrodejno vpliva na vaše počutje. Fizična energija je pomembna, je ena izmed ključnih komponent naše energijske piramide.

Počitek

Jim Loehr, avtor knjige Energija uspeha (MKZ, 2006) je prišel do spoznanja, kako ključen je počitek pri delu najprej z vrhunskimi tenisači, kasneje pa tudi pri delu z drugimi vrhunskimi športniki. Opazil je, da ni razlik med Nadal prepares to serveangažiranostjo med povprečnimi in vrhunskimi tenisači ko so na igrišču, ko so fizično aktivni. Ugotovil je, da najboljši tekmovalci uporabljajo natančne rituale počitka v 15 ali 20 sekundah med posameznimi točkami in v tistih časih se tega pogosto niti niso zavedali. Ti rituali imajo osupljive fiziološke učinke. Ko so z monitorji merili srčni utrip igralcev med igro, so tisti z najbolj stalnimi rituali pokazali izjemna nihanja, pri čemer je srčni utrip znatno narasel med igro, nato pa se je znižal za 15% do 20% med točkami. Ta počitek med točkami je bil na koncu lahko odločilen, še posebej, če se je tekma zavlekla v peti odločilni set. Danes je to splošno znano. Bodite pozorni na obnašanje vrhunskih igralcev med točkami in med odmori. Vse je načrtovano z namenom, maksimalnega počitka. Prav tako danes vemo, da se pri fizičnem treningu rast zgodi v odboju počitka. Nima smisla samo trenirati in upati, da se bo mišica okrepila. Mišica se krepi v obdobjih počitka.

Pomen nihanja

Vse prav v športu, to je vendar razumljivo! Ko pridemo v poslovni svet, pa spet prevladuje mit, ki ga je lepo upesnil Adi Smolar “… je treba delat, ne pa zijala past …”. Pogosto ga jemljemo preveč dobesedno in delamo brez prestanka kot bi bili stroj. Človek pač ni stroj ampak živo bitje, ki potrebuje počitek. Naše telo oscilira, večinoma je ta oscilacija zelo nežna, vendar prisotna. To pomeni, da naše telo rabi na vsake toliko počitek; raziskave kažejo, da je optimalna količina časa, ko smo sposobni koncentrirati svojo najboljšo energijo, 90 minut. Številni primeri in raziskave to potrjujejo. Po tem času bi si morali privoščiti počitek. Pa si ga res, ali si zapojemo »Je treba delat«, gremo po kavo in delamo naprej? Kakšni ste po takem dnevu brez počitka? Spomnite se sestanka, ki se je vlekel in ni bilo oscilacije po več ur, ali pa postopanja po sejmu, ko ste se vlekli od enega do drugega razstavnega prostora. Verjetno ste bili po zaključku utrujeni. Kako to? Če dobro pomislite, se niste ne vem kako naprezali, ampak ste vseeno utrujeni. Naše telo potrebuje počitek in to reden počitek.

Dan v življenju poslovneža

To, da živimo vedno bolj v stresu, sploh ni največji problem. Pač pa je problem v tem, da se ne obnavljamo – živimo preveč enostransko. Običajno velja, da se mentalno in čustveno preveč ženemo, telesno pa premalo. Obe obliki enostranskosti spodjedata uspešnost.

oweneronrunPogosto poslovneži nimajo nobenega nihanja. Zjutraj se dan začne s polno paro že doma, zajtrk odpade in potem ob kavi vzdržuje nivo energije do kosila. Kosilo je zaužito na hitro, da se ga pogosto niti ne zavedamo in zaradi tega se lahko tudi preveč najemo. To povzroči padec energije v popoldanskih urah, kar kompenziramo s pitjem kave ali gaziranih napitkov. Vmes ni počitkov, ker je potrebno delati in danes nekaj velja le tisti, ki dela. Ko se zvečer vrnemo domov lačni in izčrpani, pogosto iščemo uteho v hrani, pijači in gledanju TV ali surfanju po internetu.

Zaradi vse preveč natrpanega urnika z obveznostmi ne grešimo samo pri hrani ampak tudi pri telesni aktivnosti in počitku. Ni časa niti energije za športe aktivnosti. Delo in družina pobereta vso razpoložljivo energijo in čas. Ko zvečer končno spravimo otroke v posteljo, smo preveč utrujeni, da bi zaspali. Svojo linearnost skušamo prekiniti ali z gledanjem televizije ali alkoholom.

Če ste se prepoznali, naj vam v uteho povem, da niste edini. To je sindrom današnjega časa in to se ne bo spremenilo. Moramo se spremeniti mi, ali bolje rečeno, prilagoditi na to dejstvo. Zavedamo se, da je stare navade težko premagati. Prvi korak je, da se jih začnemo zavedati in potem tudi spreminjati.

Prihodnjič mala šola spanja

Upam, da sem vam uspel predstaviti štiri ključne vplive na vašo fizično energijo. Vsakega od njih bom v prihodnjih prispevkih še bolj temeljito obdelal. Prihodnjič ne zamudite najnovejših spoznanj o spanju. Zakaj spimo, kako pomembno je spanje in zakaj bi morali spati več. Da, prav ste prebrali, več spanja pomeni boljše življenje, boljšo čustveno, mentalno in duhovno energijo. Ne prespite naslednjega prispevka, lahko vam bo pomagal, da boste spali več in bolje!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.

Prijava na brezplačne ProAktivne novice

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.
Prijava na brezplačne ProAktivne novice