Prepoznavanje in razumevanje drugih je ključno za uspeh, srečo in zadovoljstvo v življenju

MKVR: Ali imate radi zadnjo besedo?
1. 10. 2014
Ali radi dajete negativne komentarje?
15. 10. 2014
Prikaži vse

Prepoznavanje in razumevanje drugih je ključno za uspeh, srečo in zadovoljstvo v življenju

Če ste podobni večini ljudi potem želite izboljšati svoje sodelovanje z drugimi. Želite biti bolj prepričljivi, lažje prodati, pripraviti ljudi, da nekaj naredijo, izboljšati odnose in sodelovanje. Zavedati se moramo, da skoraj vse, kar si želimo, imajo ali nadzirajo drugi ljudje. Torej je dobro vedeti, kako jih pripraviti do tega, da nam to, kar si želimo, dajo.

Se vam je mogoče že zgodilo, da ste nekomu nekaj naročili, pa vam tega ni naredil? Naročili mu niste nič posebnega, pa vseeno ni bilo narejeno. Na koncu ste analizirali stvari in ugotovili, da razlog ni bil tisto, kar ste naročili, ampak kako ste naročili. Način ni bil pravi. Če dobro pomislite, imate takih primerov kar nekaj.

observing peoplePrepoznavanje in razumevanje drugih ljudi je torej ključno za uspeh v privatnem in poslovnem življenju. Tako kot smo v prejšnjem blogu Živalska šola v obliki basni nakazali, kako so si živali različne, tako velja tudi za ljudi. Razumevanje samega sebe je ključ do uspeha. Lao Tse je dejal: kdor pozna druge ljudi je učen, kdor pa samega sebe, je moder. Začeti moramo pri sebi – to danes že vemo. Vprašanje je, ali res tako tudi delamo?

Trije koraki za uspeh

Ljudje s svojim vedenjem ves čas verbalno in neverbalno sporočamo, kako želimo, da nas drugi obravnavajo. Zato je prvi korak prav gotovo to, da dobro razumemo sebe, kakšen je naš vedenjski stil, kako komuniciramo z drugimi, kakšne so naše prednosti in slabosti in kako nas drugi zaznavajo.

TargetDrugi korak je potem logičen. Prepoznavanje drugih. Pokazal vam bom, kako lahko hitro in enostavno preberete druge ljudi in jih obravnavate tako kot želijo, da jih obravnavate; ne tako kot bi morda vi želeli.

Tretji korak pravi, da je dobro, če prilagodimo svoje vedenje vedenjskemu stilu sogovornika tako, da se bo le-ta počutil sproščenega in varnega ko je z nami. Vsak od nas ima svoj edinstven način opravljanja stvari. S tem živimo in se tega niti ne zavedamo. Pogosto napačno pristopamo k drugim, ker mislimo, da je njihov način podoben našemu. Zavedati se moramo, da je določenemu številu ljudi, s katerimi se bomo srečali, naš pristop tuj. Čutimo odpor, nelagodje in napetost. Kadar nam slučajno uspe prilagoditi vedenje ali kadar se srečamo z osebo podobno nam, takrat napetost popusti, komunikacija in pripravljenost na sodelovanje pa se dramatično povečata.

Kratka zgodovina preučevanja človeškega vedenja

Preučevanje drugih ljudi je staro kot človeštvo.  Od nekdaj ljudi zanimajo stvari o sebi in drugih. Še posebej o tem, kako delati z drugimi. O tem so napisani romani, strokovne knjige in celo popularne pesmi. Najzgodnejši zapisi o tem segajo v staro Grčijo. hipokratHipokrat je takrat postavil teorijo o štirih temperamentih: koleričnem, sangviničnem, flegmatičnem in melanholičnem tipu. Domneval je, da so vedenjske lastnosti odvisne od telesnih tekočin: žolča, krvi, limfe in žolča. Prav tako je predpostavil, da je zdravje odvisno od pravega ravnotežja telesnih tekočin. Zato so v preteklosti izvajali različne tehnike zdravljenja, kjer so poskušali uravnotežiti tekočine. Prevladujoč pristop je bilo puščanje krvi. Zanimivo, da je ta teorija veljala do skoraj 150 let nazaj, torej več kot 2.000 let. Hipokratova teorija temperamentov je prav tako preživela test časa. Uporabljali so jo tako Aristotel, Teofrast, Galen kot tudi Shakespeare v svojih igrah.

Tudi sodobne teorije o vedenjskih tipih imajo nekaj skupnega. Večina jih kategorizira vedenje ljudi v štiri kategorije. Persolog osebnostni profili temeljijo na dognanjih dr. Williama Marstona, ki jih je podal v knjigi Emotions of Normal People (Čustva običajnih ljudi). Ljudi je razdelil v štiri osnovne tipe: dominantni, iniciativni, stabilni in korektni – kratko DISK.

Štirje osnovni tipi v moderni preobleki

DISK 4 kvadranti s karikaturamiDominantni ljudje merijo svoj uspeh na osnovi rezultatov, ki jih dobivajo. So ciljno usmerjeni in aktivni. Poskusili bodo vse, da bodo neko nalogo izpeljali do konca. Ne tolerirajo odlašanja in neodločnosti. Njihov moto je naredi sedaj. Iniciativni merijo uspeh po tem koliko pozornosti, priznanja in pohvale bodo dobili. Njihov glavni motiv je pritegniti pozornost, navdušiti druge in dobiti aplavz. Nagnjeni so k uživanju, radi so v dobri družbi in se izogibajo negativizmu in zavrnitvam. Stabilni so bolj sodelovalni in umirjeni. Radi imajo bolj poglobljene odnose in vas želijo bolje spoznati. Veliko jim pomeni zaupanje in varnost. Zaradi tega se upirajo in negativno odreagirajo na nenadne in nenačrtovane spremembe pri nalogah in pri ljudeh. Nenadna sprememba ali nepričakovani dogodek jih lahko zmede. Korektni je bolj osredotočen na vsebino in kakovost kot na pohvalo. Želi vedeti, kako stvari delujejo in je za to pripravljen tudi poglobljeno raziskovati in študirati. Stvari rad preveri in želi imeti prav. Zato rad deluje v okolju, kjer so jasno postavljena pravila in predpisi. V skrajnih primerih ga njegova težnja po raziskavi pripelje do paralize zaradi pretirane analize.

Mogoče ste že na osnovi tega kratkega opisa štirih osnovnih vedenjskih tipov prepoznali, da vam eden od opisanih bolj ustreza. Za vsak slučaj vas vabim, da naredite še kratek test.  Opozarjam vas, da test ni znanstveno validiran. Namenjen je temu, da boste dobili sliko o vašem vedenju in lažje spremljali naslednje prispevke.

tabela vprasalnik diskRangirajte lastnosti v posameznih vrsticah od leve proti desni, pri čemer velja 4 = najbolj podobno vam, ta lastnost vas najbolj opisuje do 1 = najmanj podobno vam; ta lastnost vasnajmanj opisuje. Primer: Samozavesten 3, optimističen 4 potrpežljiv 1 in točen 2.

Nato seštejte rezultate po posameznih stolpcih. Najvišji možni rezultat v posameznem stolpcu je 28, najnižji 7. Stolpec, ki ima najvišji rezultat, predstavlja vaš glavni vedenjski tip.

Tisti, ki želite bolj natančno, sistematično in poglobljeno  spoznati sebe in/ali svoje sodelavce nas kontaktirajte. persolog osebnostni profil, ki vam ga ponujamo je znanstveno dokazan in validiran inštrument za odkrivanje vašega vedenja.

Ko naše vedenje obarva kako vidimo svet

Pomembno je vedeti kateri je naš prevladujoči stil, ker se moramo zavedati, da je vedenjski stil kot barvna leča. Če bi se rodili z rumeno lečo, potem bi tale zaslon ali papir videli rumeno, ker bi barva leč vse obarvala rumeno. Nekdo drug, ki se je rodil z zelenimi lečami, bi vse skupaj videl zeleno. Za oba bi bila to realnost. Predstavljajte si, kako bi izgledala komunikacija med njima, če bi eden drugemu nekaj prodajala. Poigrajmo se s primerom.

barvna ocalaVzemimo prodajalca z rdečimi lečami, ki bi papir, ki je bel, videl rdeče in kupca z zelenimi lečami. Prodajalec pride h kupcu in mu začne predstavljati prednosti rdečega papirja; kako bo s to barvo pritegnil stranke, ker je rdeča barva najbolj vpadljiva in dominantna. Verjetno bi omenil, da rdeča barva izraža visok nivo energije, ki se prenese tudi na stranke. Predstavljate si, kako začudeno bi ga gledal prodajalec, ki bi videl papir zeleno. Verjetno bi ga čez nekaj časa popravil in mu rekel, da je papir zelen. Prodajalcu, ki se ne zaveda barve svojih leč, bi bil to signal, da ni dovolj dobro razložil in bi mogoče še enkrat, bolj počasi, razločno in na glas povedal prednosti rdečega papirja. Kako bi se lahko vse skupaj končalo? Kupec bi kljub svoji potrpežljivosti na koncu prodajalca vprašal, kdaj je bil zadnjič pri okulistu in mu mogoče celo kakšnega priporočil. Če se prodajalec še ne bi ustavil, bi ga poslal še kam drugam. Verjetno ste že opazili, kako se obnašamo, ko nas nekdo ne razume. Takrat začnemo govoriti bolj počasi, razločno in bolj naglas. Zanimivo, da se to dogaja tudi, ko se srečamo s tujcem.

Lažje doseganje ciljev

Ko se začnemo zavedati različnih leč skozi katere drugi gledajo na svet, bomo lažje prepoznali prioritete in glavne potrebe naših sogovornikov. Ko to prepoznamo, se lahko odločimo, da se jim bomo prilagodili. Na ta način ne samo, da bomo bolje razumljeni ampak bomo tudi bolje razumevali njihov svet. Spoznali bomo, da so njihove potrebe ravno tako pomembne kot naše. Lažje jih bomo nagovorili in zadovoljili ter tako dosegli svoje cilje.

manipulacijaMorda boste rekli, da je to manipulacija. Kot prvo, besedo manipulacija, (lat manus = roka; pomeni rokovanje s predmeti), ne jemljem kot slabo, čeprav ima vse prepogosto tak prizvok. Na to prilagajanje gledam kot na to, da vas bomo naučili govoriti tuj jezik. Ko predavam na Hrvaškem ali v Srbiji se prilagodim poslušalcem in govorim hrvaško oz. srbsko. Ali to pomeni, da z njimi manipuliram, saj oni slišijo, da nisem Hrvat oz. Srb? Ne. To jim je všeč in pogosto dobim pohvale, kako dobro govorim njihov jezik. Preprosto se jim prilagodim, da bi me bolje razumeli. Podobno vzporednico lahko potegnemo tudi pri prilagajanju različnim vedenjskim tipom. Ne samo, da boste bolje razumljeni, vašemu sogovorniku bo celo všeč, da ga nagovarjate v njemu »domačem« jeziku. Eno od osnovnih pravil komunikacije pravi, če želiš biti razumljen potem se prilagodi sogovorniku in upoštevaj njegove potrebe. Če želite nekoga v nekaj prepričati, ga pripraviti, da bo nekaj naredil, ga pravilno voditi ali mu nekaj prodati, potem je prav, da se držite tega pravila. Kako že gre tisti pregovor? Ko si v Rimu, se obnašaj kot Rimljan. Seveda moramo najprej vedeti kako se obnašajo Rimljani. Zato v prihodnjem prispevku več o Dominantnem vedenjskem stilu.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.

Prijava na brezplačne ProAktivne novice

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.
Prijava na brezplačne ProAktivne novice