Pet preprostih stvari, ki vam lahko podaljšajo življenje

Ali lahko pospešimo proces ustvarjalnosti?
7. 3. 2018
Postani sam svoje sreče kovač
9. 5. 2018
Prikaži vse

Pet preprostih stvari, ki vam lahko podaljšajo življenje

Rad bi vam predstavil kratek povzetek knjige, ki se me je dotaknila in kot sem napisal v uvodu, se me dnevno dotika in to na pozitiven način. Je obenem preprosta in hkrati strokovna. Če jo boste brali, kar vam vsekakor priporočam, boste lahko potešili tudi svojo skepso in dvome, ki se vam bodo porajali ob petih priporočilih.

Po tem, ko jih vsaj pol leta že uporabljam, in to res dnevno (vsaj večino) vam lahko zagotovim, da boste čutili spremembo v svoji energiji, zdravju, sreči in tudi kognitivnih sposobnostih. Splača se poizkusiti.

Naj opozorim skeptike med vami, številne knjige, še posebej priporočniki, vam svetujejo, da naredite to, delajte točno tako, uporabite tisto, jejte to in živeli boste srečno do konca svojih dni. Tudi ta knjiga daje podobno obljubo, ki jo potem znanstveno dokaže s pomočjo številnih referenc in študij, ki so bile objavljene v strokovnih revijah in niso bile sponzorirane s strani industrije – predvsem farmacevtske in prehranske. Mogoče je zaradi tega tudi kar malo spregledana, ker nima močnega sponzorja. Avtorja sta kredibilna in ju lahko preverite. Glavni, dr. Sanjiv Chopra, je profesor medicine na Harvardski medicinski fakulteti, ki je poskrbel za vsebino in strokovni del. Za berljivost pa je poskrbel letos preminuli večkrat nagrajeni pisatelj z več kot 20 uspešnicami, David Fisher. Dr. Sanjiv Chopra ima veliko bolj znanega brata – Deepack Chopra, ki je prav tako kirurg, še bolj poznani avtor uspešnic in se bolj ukvarja z povezavo misli in telesa/duha in telesa (mind body medicine).

Kaj je torej velikih pet?

Pijte več kave, redno meditirajte vsaj pet minut na dan, hodite, poskrbite za vitamin D3 in pojejte pest oreščkov vsak dan in dobili boste čudovite koristi za vaše zdravje in dobro počutje. Preveč preprosto, da bi bilo lahko res? Mogoče. Ne boste vedeli, če ne boste poskusili.

Kot rečeno, viri, ki jih navaja avtor, so preverjeni. Največ jih je prav pri kavi, ki bo pri večini bralcev doživela mešane občutke. Od tega, da to pa ne more biti res, ker ste ravno prebrali najnovejšo študijo, ki jo je povzel vaš najbolj priljubljeni novičarski potencial, ki prav gotovo ne objavlja lažnih novic in pravi, da je kava nevarna in povzroča raka ipd; če ste zaznali vsaj malo sarkazma, je bil to moj namen.

Poleg tega se vam bodo zdele stvari preveč preproste. Ne morejo biti tako preproste, ker potem bi vsi to vedeli in delali. Pogosto ravno zaradi tega, ker so preproste in ker ne želijo, da veste in ker na vseh pet priporočil nima nihče ekskluzivnega patenta, nekateri ne želijo, da bi vedeli. Komu, prepuščam vam in vaši domišljiji.

Kot tretje je njihova uvedba razmeroma poceni. Dva sta praktično brezplačna, eden na pol ali vsaj del leta, druga dva pa zahtevata nekaj več investicije. Spet nekdo ne more zaslužiti. Ni potrebne drage fitnes opreme, zahtevnih vadbenih programov, ki jih sami nikakor niste sposobni izpeljati in vam zaradi njihove kompleksnosti prej ali slej poide volja ali se pojavijo še kakšne poškodbe. Ni nobenih zdravil, ki vam popravijo možgansko kemično ravnovesje in ki so seveda draga in s stranskimi učinki. Ampak to, da se zredite po zdravilu ali vam pade libido, to ni problem doktorja, ki vam ga je predpisal, ampak drugega specialista, ki se ukvarja s težo oz. impotenco.

Kava

Kava je za nafto druga najbolj prodajana dobrina. Dnevno popijemo na svetu preko 2,3 mrd skodelic tega dovoljenega psihodeličnega napitka. Drži, kava je dovoljeni stimulant.

Kava podaljšuje življenje, znižuje nevarnost samomora in kožnega raka. Avtor navaja, da pitje kave pozitivno vpliva na preprečevanje raka na prostati in debelem črevesu, znižuje tveganje pred Parkinsovo boleznijo, demenco in tveganjem pred diabetesom tipa 2. Če ima pacient diabetes tipa 2 in redno uživa dve skodelici kave na dan si za kar 30% zniža verjetnost pred srčnimi infarktom.

Ocena je, da ima skoraj milijarda ljudi probleme z ledvicami ali jetri. Okužbe s hepatitisom B ali C. Dodatno k temu prispevata še hrana in pijača bogata z ogljikovimi hidrati in sladkorji. Tako govorimo o alkoholno ali nealkoholno zamaščenih jetrih. Vsi imamo »rane ali brazgotine« na jetrih, ljudje, ki redno uživajo kavo, pa imajo teh poškodb manj. Raziskave kažejo, če uživate dve skodelici prave kave na dan, je vaša verjetnost, da bi dobili raka na jetrih (eden bolj pogostih in naraščajočih rakov) kar 40% manjša. Podrobne številke o učinkih si lahko preberete v knjigi in vas z njimi ne bi obremenjeval.

Še ena zanimivost, ki je zame kot strastnega kavo pivca (sedaj jo pijem še z večjim užitkom) je, da je učinkovitost povezana z dozo. Najboljše učinke dobite pri štirih in več skodelicah na dan. Seveda to ne pomeni, nebrzdanega pitja. Sami veste koliko vam paše in vam dela dobro. Če boste pretiravali, lahko zbolite za kardiomiopatijo, Korsakoffovo psihozo, pankreatitisem ali če jo uporabljate kot sredstvo za budnost pri vožnji, bog ne daj, povzročite nesrečo na cesti.

Kaj točno vpliva na vse te pozitivne učinke, ki jih daje kava, še ni dokončno raziskano. Kava brez kofeina ima veliko slabše zdravilne učinke. Torej kava kot celota. Še dodatno opozorilo, če jo pijete z mlekom, zgubite antioksidacijske lastnosti kave. Za večino ljudi je kava lahko glavni vir potrebnih antikosidantov. Torej se vam jo splača začeti piti samo. Odrecite se mleka v kavi, ni pa se potrebno odreči tistih 5 g sladkorja s skodelico. Če boste popili štiri, je to 20 gramov sladkorja. V enem kosu kruha pa imate za vsaj 50g ogljikovih hidratov, ki se v telesu pretvorijo v krvni sladkor. Kje boste torej začeli varčevati in paziti?

Bodite pozorni, kofein v kavi ima 6-7 ur razpolovno dobo. To pomeni, če ob 15:00 popijete podaljšani ekspreso, ki ima cca 100 mg kofeina, ga imate ob 21:00 še zmeraj 50 mg v krvi. Koliko vam telo prenese, da ne vpliva na spanje, boste morali ugotoviti sami. Lahko pa ste eden od srečnežev, ki imate določen encim, ki vam vse to prebavi in kava ne vpliva na vaše spanje. Seveda vam še vedno da vse zgoraj opisane koristi.

Tecite za hojo

Priznam, grešil sem. Še do nedavnega sem bil velik zagovornik teka in udeleženec številnih tekaških prireditev. Tudi sam sem na polno treniral in to na polna pljuča, kot bi rekli. Danes sem mogoče malo pametnejši ali, če želite, starejši, in tečem manj ter več hodim. Če že tečem, tečem z zaprtimi usti in kar mi dovoljuje nos. Že Ayurveda – indijska modrost izpred 4000 let, je velela, da ko dihamo na usta, uporabljamo zgornji del pljuč, ki je poln receptorjev za stres (beg ali boj). Ko tečete in dihate na pljuča, se še dodatno aktivirajo ti receptorji in sprožajo stresni odziv.

Katerakoli fizična aktivnost, če jo delate s pravilno intenzivnostjo, vam prinese rezultate. Glavne koristi niso za vaše telo ampak za vaše možgane. Hoja med vsemi je najbolj enostavna in ne zahteva nobenih priprav ali dodatnih pripomočkov. Preprosto vstanete in greste. Obsežna raziskava je pokazala, da 150 minut hoje na teden podaljša pričakovano življenjsko dobo za 3 – 5 let. 5 let je lahko 5% ali več vašega življenja. Oj, kaj še čakate, tecite hodit!

Dr. Chopra priporoča, da vsaj petkrat na teden hodite po 30 do 40 minut oz. da naredite vsaj 56.000 korakov tedensko, kar znese cca 10.000 na sprehod ali 8.000 dnevno. Idealno je, da greste na sprehod z zakoncem, otrokom, prijateljem ter tako še dodatno pridobite in zadovoljite potrebe po druženju. Saj poznate, sreča je, ko nekoga srečate in še bolj ko greste z nekom, ki vam je pomemben na sprehod. Torej, povabite pomembno osebo na sprehod in ga zaključite s kavo na terasi in na soncu ob prigrizku npr. pistacij.

Vitamin D3

Vitamin D3 je vključen v številnih funkcijah našega telesa. Razvili smo se na soncu in smo odvisni od sonca ter sposobnosti proizvodnje D3 vitamina. Vitamin D3 regulira delovanje vsaj tisoč genov v našem telesu, to je skoraj 5% našega genomskega zapisa. Ponavljam, 5% in to en bioaktivni hormon. Telo ga lahko samo proizvaja (zato bioaktivni hormon), če ima le primerno izpostavljenost sočni svetlobi. V naših krajih to ni mogoče čez celo leto in zato je seveda priporočljivo, da jeste pravo prehrano ali ga jemljete kot prehransko dopolnilo.

Lahko ga imamo za čudežni vitamin. Nizke vrednosti D3 vitamina so povezane z depresijo, padcem kognitivnih sposobnosti. Zdrave vrednosti nad 60ng/ml (nano gramov na mililiter), delujejo protivnetno, ščitijo telomere in preprečujejo staranje telesa.

Najbolje je seveda, da greste preveriti svojo vrednost tako, da greste v ustrezen laboratorij ali zdravstveni dom in naročite preiskavo D3 vitamina v krvi. Večina ljudi, ki to naredi, ugotovi, da ima le tega premalo. Spodnja meja je 30 ng/ml, optimalna vsebnost, ki izboljšuje delovanje vašega telesa, pa po priporočilih in raziskavah strokovnjakov znaša med 50 in 80.

Kot ste prebrali ali že veste, je vitamin D3 sončni vitamin. Težava je v tem, da se ljudje bojijo sonca in uporabljajo močno zaščito. Krema z zaščitnim faktorjem 7 kar za 95% zmanjša proizvodnjo D3 vitamina. Poleg tega onesnaževanje v mestih zmanjšuje količino ultravijolične svetlobe, ki aktivira proizvodnjo tega vitamina. Tako ga verjetno težko po naravni poti proizvedete v zadostnih količinah.

Dr. Chopra priporoča, da ga je, v kolikor ga imate premalo, potrebno dnevno dozirati od 2000 in 4000 IU (international units – mednarodnih enot). Dr Chopra in avtor prispevka ga jemljeta po 3000 IU dnevno med oktobrom in aprilom.

Najnovejše raziskave kažejo, da lahko primerna vsebnost D3 vitamina pri nosečnicah pripomore k manj prezgodnim porodom. V Sloveniji se vsako leto prezgodaj, torej pred 37. tednom, rodi okoli 1400 otrok. V Ameriki bo ravno v času, ko to berete, šla peticija za ozaveščanje in dvigovanje vsebnosti D3 vitamina pri nosečnicah. Dobro dokumentirane raziskave kažejo, da imajo nosečnice, ki imajo v krvi 60ng/ml vitamina D3 kar 83% manjšo verjetnost prezgodnjega poroda kot tiste z 20ng/ml. Zavedam se, da vsebnost D3 vitamina ni verjetno edini razlog prezgodnjega poroda, je pa eden, ki ga lahko izključimo. Zakaj bi tvegali?

Meditacija

O tem ste prebrali v februarskih Pro Aktivnih novicah ali pa si preberite na LN. Meditacija je ena od najstarejših praks, kar jih poznamo. Prvi zapiski segajo 5000 let nazaj. Prav tako kot D3 vitamin tudi meditacija upočasnjuje proces staranja tako, da varuje telomere. Telomeri so zaščite na koncu kromosomov, ki preprečujejo njihovo degeneracijo. Podobno kot ima vsaka vezalka na koncu zaščito, da se ne cefra. Ljudje, ki redno meditirajo, imajo boljše telomere, boljšo zaščito kromosomov.

Meditacija znižuje ravni stresa, povečuje osredotočenost in koncentracijo ter povečuje ustvarjalnost. Raziskave kažejo, da so ljudje, ki meditirajo, tudi srečnejši. Če meditirate dovolj dolgo, se zgodijo v možganih nevrološke spremembe. Pet minut na dan že prinaša rezultate, ki se bodo še dodatno pokazale, ko boste nabrali 8 ur kumulativne meditacije. Torej, če nimate pet minut na dan, potem morate meditirate dvakrat na dan. Umirili se boste, naredili več in videli, da je časa za pomembne stvari dovolj.

Pest oreščkov na dan

Grki in Rimljani so oreščke imenovali hrana za bogove. Jedra orehov spominjajo na naše možgane, zato ste verjetno slišali, da so odlična hrana za možgane. In res je tako! Če jeste pest oreščkov na dan ima to odlične učinke za vaše zdravje. Oreščki imajo dobro razmerje med maščobami, beljakovinami in ogljikovimi hidrati in so skoraj popolna hrana. Pest oreščkov vam ne dvigne inzulina, vas pa nasiti, zato so odlična hrana za med obroke; če jih potrebujete. Pest oreškov pred obrokom vas bo nasitilo in boste pojedli manj. Če jih jeste po obroku, podobno kot sir, zaustavijo apetit, ker imajo visoko stopnjo nasitnosti. Zaradi tega boste mogoče preskočili sladico.

Orehi, mandeljni, lešniki, pistacije, arašidi, brazilski, indijski oreščki, … Vsi so dobri in vsebujejo zdrave maščobe, poleg tega pa še vitamine in minerale. Priporočam, da jih jeste lepo počasi, enega po enega, dobro prežvečite in težko jih boste pojedli preveč. Tako kot ostala beljakovinska in mastna hrana se vam uprejo, ko jih je preveč. Kdaj se vam je uprla tortica, čips, špageti, ….

Sedaj poznate ključne ugotovitve, ki nam jih naniza avtor. Torej velikih pet: kava, vitamin D3, meditacija, hoja in oreščki. Vsak dan. Enostavno, izvedljivo, uporabno.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.

Prijava na brezplačne ProAktivne novice

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.
Prijava na brezplačne ProAktivne novice