MKVR 5: Ključna razmerja v vašem življenju

Sedem priporočil kako lahko s prehrano izboljšate svojo angažiranost
13. 8. 2014
Gibanje povečuje angažiranost – kakšne so koristi
27. 8. 2014
Prikaži vse

MKVR 5: Ključna razmerja v vašem življenju

Pozdravljeni. Upam, da lepo preživljate dopustniške dni in ste si nabrali energijo za jesen. Če želite še kakšno dodatno idejo na to temo, si lahko preberete moja dva prejšnja bloga in sicer Pogled v deželo sanj in zadnji blog v seriji MKVR – Privoščite si krepčilni spanec.

Tudi v tokratnem prispevku nadaljujem s temo energije. Rad bi vas spomnil na ključno številko v vašem življenju, ki vam lahko, če sem bolj skromen, podaljša življenje; če bi hotel biti bolj dramatičen, pa bi rekel, da vam lahko reši življenje.

Ključne številke vašega življenja

Dovolite mi rahel odklon. Ko na delavnicah vprašam, katera so ključna števila udeležencev, dobim različne odgovore; zelo redko pa tega, o čemer pišem danes; čeprav je enako pomemben ali bolj pomemben kot to, kar mi navedejo. pin numberPonavadi mi rečejo, da je telefonski pin ena od ključnih številk, potem so tu seveda rojstni datumi, zelo pogosto je pomembna številka bančna pin koda. Verjetno še bolj pomembna od bančnega pina je številka, kamor nas pripelje bančni pin. S to številko, torej stanjem na bančnem računu, bi lahko potegnili nekaj vzporednic. Verjetno to številko gledate in kontrolirate večkrat mesečno. Prav gotovo vam ni vseeno kakšna je in se temu primerno odzivate. Koristno bi bilo, da številko oz. razmerje o katerem boste brali v nadaljevanju, ravno tako vzamete ZELO resno. Čisto na koncu tega obvoza naj omenim, da nekateri bolj navihani omenijo številke oz. razmerje 90/60/90; tudi sam se spomnim te številke in jo vedno povezujem s pred leti znano manekenko Bernardo Marovt.

Obseg pasu in obseg bokov vam povesta več kot si mislite

Ključna številka na katero bi vas rad opozoril je razmerje med obsegom vašega pasu in obsegom bokov. Torej, zadnji dve zgoraj omenjeni številki sta resnično pomembni. O tem, kako si jo izračunate, v nadaljevanju, najprej pa, kaj nam ta številka govori.

Vsakdanji tempo in stresno življenje, nepravilna prehrana in toksično okolje lahko povzročajo v našem telesu pravi kaos. Karkoli od tega lahko sproži določene hormone, ki aktivirajo vaše poželenje  po hrani; in sicer tako močno, da mislite, da si morate privoščiti sladoled, tortico ali sir, ker boste sicer kar umrli. waist to hipPoleg tega stres pomeni povečan nivo kortizola. Kortizol je stresni hormon, ki zaustavi presnovo maščob in ohranja maščobne zaloge v telesu. Če ste pod stresom in imate neprimerno prehrano, se te maščobe kljub redni fizični aktivnosti ne morete znebiti. Kje pa se ta maščoba največkrat nabira? Seveda okoli trebuha! Prav ta maščoba, ki jo kopičimo okoli trebuha, naši »šlavhi« kot jim ljubkovalno rečemo ali ljubezenski ročaji, pa niso tako nedolžni kot bi si mislili. Ne samo to, ta maščoba je tudi zelo aktivna!

Povečane količine trebušne maščobe in s tem povezano visoko razmerje (pri ženskah vse kar je nad 0,7 in pri moških nad 0,8, je že znak za alarm) so povezane s kroničnimi bolezni kot so diabetes tipa 2, srčne bolezni, kap, demenca, bolezni ledvic in tudi rak na prostati, kot tudi rak na dojkah. Teh bolezni nočete dobiti, kajne? Torej, če nimate pravega razmerja, ga želite spremeniti. Če hočete nekoga spreminjati, je dobro, da spoznate njegovo osebnost. Poglejmo si osebnost te maščobe, ki se kopiči okoli pasu.

To ni navadna maščoba, kot so dolgo časa mislili. Ta maščoba je bolj nevarna kot katerakoli druga maščoba kjerkoli drugje v vašem telesu. Ta trebušna, rečemo ji tudi centralna maščoba, je preko krvnega obtoka v direktni komunikaciji s prebavnim traktom, vašim imunskim sistemom in jetri. Maščobne celice, za katere so včasih mislili, da so samo za shranjevanje odvečne energije, proizvajajo in izločajo različne nevrotransmiterje kot sta resistin in leptin. Leptin (grško leptos – tanek) je peptidni hormon, ki ga izločajo v glavnem bele maščobne celice. Pomembno vlogo ima pri uravnavanju sprejemanja in porabe energije, še posebej pri uravnavanju apetita.

Ne razjezite svojih maščobnih celic

angry fat cellTi hormoni pošiljajo dve vrsti sporočil: prijazne in jezne. Naj poenostavljeno predstavim: če pojeste jed, ki vsebuje veliko maščob in veliko ogljikovih hidratov, ali če ste pod stresom, to vznemiri vaš prebavni sistem. Sproži se alarm in bele krvne celice gredo v akcijo. Lahko bi rekli, da svojo jezo stresejo nad maščobne celice, ki jih imamo okoli pasu, le te pa potem to svojo jezo izrazijo tako, da pošljejo jezne maščobne celice v kri. Povečana količina jeznih maščob v krvi nato povzroči stresni odziv telesa, stresne hormone, ki zavirajo presnovo in že smo v začaranem krogu. Maščobe, še posebej jezne, ostajajo, zraven pa se jim pridružijo še nove, ki jih dobimo s povečanim apetitom, ki je povzročen s strani trebušnih maščob. Kavelj 22 v najbolj kruti izvedbi. Bolj podrobno si lahko o tem preberete v 10 poglavju knjige The Disease Delusion, ki je navedena v virih.

Izmerite si in nato izračunajte razmerje

Kako si lahko izračunate oz. izmerite vaše razmerje med obsegom pasu in boki? Obseg pasu merimo v srednji točki med spodnjim robom rebrnega loka in grebenom črevnice, kar poenostavljeno pomeni v višini popka. Obseg bokov merimo na najširšem delu bokov, glejte sliko zgoraj. Vzemite šiviljski meter in se pomerite. Ko ste to izmerili, izračunajte razmerje: obseg pasu v cm/obseg bokov v cm. Vzemimo primer za moškega: obseg pasu ste izmerili 85 cm in obseg bokov 102 cm, potem je to razmerje 85/102 = 0,83. Kar pomeni, da ste že v nevarnosti, da boste v starosti zboleli za eno od zgoraj omenjenih bolezni. Če je številka večja od 1,0 potem je zares nujno takoj v akcijo! Največ boste naredili s prehrano – začnete lahko s Sedem priporočil kako lahko s prehrano izboljšate svojo angažiranost.

Razlaga rezultatov

Lestvica, ki je splošno priznana, je: ženske: obseg nad 0,7 ogroža zdravje žensk, nad 0,86 zelo ogroža zdravje žensk. Ženske, ki imajo razmerje pod 0,7 so bile od nekdaj videti bolj atraktivne, deloma zato, ker je to znak dobrega zdravja in potencialne plodnosti. Pri moških so številke nekoliko višje: razmerje nad 0,8 ogroža zdravje moških, nad 0,95 zelo ogroža zdravje moških.

Ukrepajte

Verjetno ste že opazili, da so prav ljudje z večjimi zalogami maščobe okoli pasu običajno najbolj lačni. Temu rečemo obrnjeni metabolizem. Kot da telo ne prepozna, koliko shranjene energije ima okoli pasu, zato zahteva nove pošiljke hitre energije – sproži lakoto in željo po novih kalorijah, kar pomeni novo maščobo. Še enkrat poudarjam, maščoba okoli pasu, trebušna ali centralna maščoba, kakorkoli ji boste že rekli, je bolj nevarna kot druge maščobe v telesu. Sedaj veste kako izmeriti ključno razmerje, kaj je v ozadju, kaj vam govori in prav je, da ukrepate. Določene ideje boste dobili tudi na našem blogu, vabljeni, da si preberete objave.

Naj omenim še eno priročno razmerje, katerega uporaba vam lahko takoj izboljša vašo energijo in to je 5:1 – razmerje med ogljikovimi hidrati in beljakovinami v pakirani hrani, ki jo kupujete in uživate. O tem razmerju si lahko več preberete v Sedem priporočil kako lahko s prehrano izboljšate svojo angažiranost.

 

Viri:

Dr. Jeffrey S. Bland: The Disease Delusion, Conquering the Causes of Chronic Illness for a

Healthier, Longer, and Happier Life, HarperWawe, New York 2014

Daniel Amen: The Amen Solution, The Brain Healthy Way to Lose Weight and Keep it Off, Crown Archetype, New York, 2011

Wikipedija, prosta enciklopedija

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.

Prijava na brezplačne ProAktivne novice

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.
Prijava na brezplačne ProAktivne novice