Jutranja energija v skodelici

Spanc je boljš’ kot žgan’c
21. 3. 2016
Zgodba o glukozi in inzulinu
22. 3. 2016
Prikaži vse

Jutranja energija v skodelici

O najbolj priljubljenem psihoaktivnem napitku z dodatkom …

Z več kot 2.25 milijard skodelic prodane kave na dan je kava najbolj cenjena hrana na svetu. Je tudi najbolj razširjena in splošno uporabna psihoaktivna droga. Vsesplošno uporabna in tudi zelo koristna, skratka pomaga.

Morning readingZačnimo pri koncu prebave, kjer tudi lahko pomaga. V našem črevesju je ogromno bakterij. Nekateri pravijo, da je razmerje med našimi celicami in celicami bakterij 1 : 10 (v korist bakterij). Znotraj te populacije sta v našem črevesju najbolj prisotni dve bakteriji in sicer Firmicutee in Bacteroidetes, ki predstavljata kar 90% te populacije. Razmerje med količino teh dveh bakterij se povezuje z različnimi boleznimi, kot so debelost, diabetes, krvožilne bolezni in različna vnetja.

Pomen F/B razmerje

Najnovejše raziskave kažejo, da manj kot imate Firmicutes bakterij in več kot imate Bacteroidetes, bolj verjetno je, da ste vitki in imate nižje stopnje vnetij v telesu. Vnetje je eden od ključnih povzročiteljev različnih bolezni. Firmicutes zelo dobro absorbirajo hranilne snovi iz hrane, ki jo pojemo in tako prispevajo k povečanemu vnosu kalorij, kar na dolgi rok šteje in lahko vodi do debelosti, ki sama po sebi povzroča vnetja v telesu (dvojni začarani krog). Bacteroidetes se po drugi strani specializirajo za razgradnjo rastlinskega škroba in vlaken v kratke maščobne kisline, ki jih telo lahko uporabi za energijo.

Kaj ima vse to zveze s kavo?

Kava vsebuje polifenole, ki delujejo kot probiotiki za bakterije Bacteroidetes – bakterije, ki so, kot ste zgoraj prebrali, bolj pogoste pri vitkih ljudeh. Torej pitje kave lahko pomaga izboljšati razmerje med zgoraj opisanima bakterijama.

Če kavi dodate maslo, so učinki še boljši

To, da zamenjate mleko v kavi z maslom, je koristno na več načinov, pravi Dave Asprey, avtor knjige Bulletproof Diet in tudi »izumitelj« kave z maslom. Če dodate mleko ali rastlinsko smetano, polifenoli v kavi postanejo 3.4-krat manj bioaktivni. Torej, če namesto tega uporabljate maslo, kava postane za 3,4x močnejši antioksidant. Maslo vsebuje maslene kisline, ki hranijo vaše trebušne bakterije in direktno zmanjšuje morebitna vnetja v vaših možganih. Kava z maslom te bakterije hrani. Raziskave na podganah so pokazale, da kava v kombinaciji s prehrano bogato z maščobami (celo nezdravimi) pripelje do znižane telesne teže, znižanja trigliceridov in zaužitih kalorij.

Kot trenutno kažejo raziskave, vas bo pitje kave z maslom naredilo bolj vitke, pametnejše in bolj budne. Ni slabo, kaj pravite? Moje izkušnje po nekaj mesecih so odlične.

Kako pripraviti kavo z maslom?

  1. Skuhajte kavo

Skuhajte kavo kot običajno. Če kuhate turško, potem jo pred mešanjem (miksanjem) precedite.

  1. Segrejte blender na 80°C

Sam uporabljam Thermo Mix (TM) in ko postavim džezvo na štedilnik, vanj dam maslo (lahko dodate tudi kokosovo olje/mast ali pa vedno bolj popularno ghee maslo), nastavim temperaturo na 80°C, da se vsebina stopi (in vam kasneje ne ohladi kave). Osebno ljubim vročo kavo in se zato potrudim, da si tako tudi pripravim.

  1. Dodajte kavo

Precejeno kavo (če je turška) nalijte v TM k maslu in ostali vsebini. Dobro zmešajte. Jaz dam na maksimalno hitrost mešalnika za 15-20 sekund, da dobim na vrhu peno. Močnejši kot je blender, boljše je. Pri uporabi TM to sploh ni problem!

  1. Dodatki (po želji)

Zgoraj opisani zmesi lahko dodate: cimet, vanilijo, temno čokolado ali sladilo (npr. stevia), lahko tudi hladno stiskano lešnikovo olje, orehovo olje (dodajte malo, ker je okus močan – razen, če vam ni posebno ljub) in dobili boste kavo z vašim najljubšim okusom. Eksperimentirajte!

  1. Uživajte ob topli, slastni in energijsko močni kavi!

Nalijte si skodelico nove “močne kave”, ki vas bo zagotovo poživila, zadovoljila, tudi nasitila in predvsem uživajte ob pitju. Koristi bodo sledile v naslednjih urah. Z eno besedo: VRHUNSKO!

Koristi posameznih sestavin

Maslo

masloMaslo, še posebej od krav, ki se prosto pasejo in jedo seno (in ne krmil), je veliko bolj bogato z omega – 3 maščobnimi kislinami, betakarotinom, vitamini A, K, D in E ter antioksidanti. Bogato je z maslenimi kislinami, ki znižujejo vnetja in ščitijo mentalno zdravje, povečujejo metabolizem in izboljšujejo prebavo (so hrana za »prave« bakterije v črevesju). Je prehransko bogato. Že ena čajna žlička vsebuje:

  • 500 IU vitamina A
  • več karotena kot korenje
  • visoke količine vitaminov K2, D in E

Najboljše je nesoljeno maslo iz mleka krav, ki se prosto prosto pasejo. Mogoče ga boste še najlažje dobili pri kakšnem kmetu, ki ga poznate ali na mlekomatu. Pozanimajte se, da so krave res v prosti paši. Kot osnovo skodelici kave dodate eno čajno žličko masla, lahko dodate še pol žličke kokosovega olja/masti, ker je brez okusa in ima tudi odlične hranilne in zdravilne lastnosti.

Kava

kavaKo kofein pride v možgane, zniža nivo nevrotransmiterja adenozina. Adenozin vpliva na našo pozornost, budnost in spanje. Nalaga in kopiči se v možganih tekom dneva in ko doseže določen nivo, je znak telesu za spanje. Takrat imate težave ostati budni in posvečati pozornost. Ko spite, se adenozin resetira, nivo pade in zjutraj se zbudite budni in pripravljeni za akcijo. Kofein tekmuje z adenozinom in zaklene receptorje. Tako vas adenozin ne more narediti zaspane. Ko kofein blokira adenozin, poskrbi, da celice delujejo in vas drži budne.

Poleg tega kofein stimulira možganske spojine kot so glutamati in dopamin, kar vam da nov val energije, izboljšuje mentalne sposobnosti. Zvišuje tudi serotonin, ki je glavni receptor za razpoloženje. Vse skupaj vas naredi bolj pozitivne in bolj srečne. Raziskave kažejo, da kofein izboljšuje učenje tudi do 10%, sprošča bolečine v glavi in migrene. Suma sumarum je kava ena od najboljših možganskih stimulansov.

Koristi, ki jih bose občutili zaradi kave z maslom

Dodatna energija, povečana možganska moč in predvsem zmanjšano poželenje po hrani, predvsem ogljikovih hidratih (škrobu in sladkorjih). Kava ima sama po sebi obilo pozitivnih koristi. Od tega, da vas naredi bolj budne, vam da energijo, zmanjša izgubo kognitivnih sposobnosti in zmanjšuje nevarnost pred Alzheimerjem, ker znižuje možnost možganskih vnetij. Izboljšuje tudi občutljivost na inzulin, kar je zelo pomembno za zmanjšanje telesne teže.

Pitje kave ima na vaše možgane tako kratkoročni kot dolgoročni učinek. Kratkoročni je lahko zaradi spremenjenega serotonina in dopamina, medtem ko je dolgoročni zaradi njenih antioksidativnih in protivnetnih lastnosti.

Dve pomembni opozorili za tiste, ki boste poizkusili. Prvič, bodite pozorni, kajti ena večja skodelica kave z maslom lahko prinese od 400 – 500 kalorij; to pa je že energijska vrednost enega obroka. Drugič, takšna kombinacija kave in maščob ni najbolj primerna za ljudi, ki uživajo veliko ogljikovih hidratov in sladkorja oz. so na nizko maščobni visoko škrobni dieti. Razlog tiči v tem, da se lahko te maščobe pretvorijo v zaloge namesto v energijo, ker je telo naravnano na kurjenje glukoze in ne maščob.

Kava izboljšuje kognitivne sposobnosti. Maslo pomaga zmanjšati lakoto.

Pomembno je, da zmiksate maslo (ali kokosovo mast) s kavo in ne samo zmešate. Miksanje maslo spremeni v micele, ki dovoljujejo telesu, da uporablja maščobe kot gorivo. Vaš žolč prav tako proizvaja micele in več kot jih imate, več telesne maščobe boste lahko pokurili. To pomeni, da s pitjem kave z vmiksanim maslom pomaga vašemu telesu uporabljati telesne maščobe kot vir energije. To pa je že tisto, kar si želite, mar ne?

Poleg tega, da je kava z maslom (vsaj zame in številne, ki sem jim jo priporočil), odličnega okusa, vas naredi bolj budne, bolj energične, osredotočene in to ne samo nekaj časa, ampak lahko kar več ur. Vpliva tudi na dieto, ker ne boste imeli toliko poželenja po ogljikovih hidratih (škrobu, sladkorjih in hrani iz teh sestavin).

Viri:

  • Dave Asprey: Bulletproof  Diet; RoadaleBooks, New York, 2015
  • David Perlmutter: Brain Maker; Little Brown Company, New York, 2015

Obiščite blog: https://conforma.si/websites/proacta-new/blog/ ali se naročite na Pro Aktivne novice https://conforma.si/websites/proacta-new/

 

Avtor članka: Janez Hudovernik ima 26 let poslovnih izkušenj. Svojo kariero je začel v podjetjih Lip Bled in IBM Slovenija. Zadnjih 19 let dela kot svetovalec, coach in trener na področju prodaje, vodenja in osebne ter organizacijske učinkovitosti. Njegovo delo in predavanja so inspirativna, uporabna in prinašajo rezultate. Je licencirani trener za izvajanje programov za upravljanje z energijo. V svoji karieri je sodeloval z nekaterimi uspešnimi slovenskimi športniki in timi na področju polne angažiranosti in mentalne priprave.

Sam je aktiven rekreativen športnik. Predvsem se udeležuje tekov, pol maratonov in maratonov. Aktivno skrbi za svojo energijo in skupaj z družino, ženo Tadejo in šestimi otroci: Elo, Valterjem, Rebeko, Klaro, Andrejo in Rafaelom živi načela polne angažiranosti.

Janez je eden od pionirjev coachinga v Vzhodni Evropi. Za dodatne informacije ga lahko kontaktirate na: janez.hudovernik@proacta.si ali pa na: http://www.linkedin.com/in/Hudovernik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.

Prijava na brezplačne ProAktivne novice

Prijavite se na brezplačne novice in spremljajte najnovejša spoznanja na področjih vodenja, prodaje, coachinga, timskega dela in upravljanja z energijo.
Prijava na brezplačne ProAktivne novice