Vaši dobri prijatelji so bili nekoč znanci |
Če mogoče tale članek berete nekje v restavraciji, čakalnici, na avtobusu, avionu, se ozrite naokoli. Verjetno boste opazili koga, ki ga ne poznate. O tej osebi ne veste veliko, nekateri pač. Zanje je mogoče ljubeča mamica/oče, dobra prijateljica/prijatelj ali uspešna/uspešen menedžerka/menedžer. Kdaj lahko rečemo, da nekoga poznamo? Nas bo zanimalo še bolj zanimivo vprašanje: kako ga spoznamo?
Kako poteka proces spoznavanja?
Osebo lahko spoznamo na več nivojih. Vsi imamo znance in tudi sodelavce, ki jih poznamo le površinsko. O njih vemo določene podrobnosti, ki jih vidimo ali so nam jih povedali sami. Tako vemo približno koliko je ta oseba stara, kako izgleda, kako skrbi za svoj izgled in stvari okoli sebe, kakšno pisarno ima, poleg tega poznamo tudi njeno obnašanje v družbi in na delovnem mestu. Tako lahko opazimo, da je oseba zgovorna, da želi biti v središču pozornosti, kadar je v družbi drugih, da se rada smeji in uživa v dobri hrani. Na sestanku bo prva dala pripombo ali zgrabila priložnost, da predstavi svoje poglede. To je poznavanje na prvem, opaznem nivoju.
Kaj pa veste o motivih, skrbeh, prepričanjih te osebe? Od kod prihaja, kakšna je njena preteklost, katere izkušnje so zaznamovale njeno življenje? Kaj želi doseči v življenju, kaj je njeno poslanstvo, smisel in namen? O nekaterih od teh stvari lahko sklepate, dokler pa vam jih oseba ne pove, ostanete samo na predpostavkah in bolj kot ne tavate v megli. Torej, kako lahko globlje, bolje spoznamo neko osebo?
To je pomembno vprašanje, kajti pri vseh ljudeh v prihodnosti, ki jih danes še ne poznate, vam to lahko koristi. Torej, kaj vemo več o osebi, ki jo poznamo pet let, kot o osebi, ki jo poznamo en dan?
Spoznavanje gre skozi tri nivoje
Pri tem si lahko pomagamo s teorijo in praktično uporabo treh nivojev osebnosti, ki jo je postavil ameriški sociolog Dan McAdams. McAdams pravi, da gre poznavanje osebe skozi tri nivoje osebnosti.
- Dispozicijske lastnosti, splošne tendence osebnosti, ki jih kažemo drugim. Te lastnosti nam dobro pokažejo vedenjski testi kot so persolog osebnostni profil DISK, ki vključujejo štiri osnovne skupine: dominantna, iniciativna, stabilna in korektna.
- Karakterne lastnosti in osebna zanimanja kot so želje, prepričanja, cilji, pričakovanja, skrbi in vrednote te osebe.
- Življenjske zgodbe, ki dajejo občutek smisla in namena. Temu rečemo tudi pripovedna identiteta.
Najprej pridejo na vrsto osebnostne lastnosti. Ko prvič srečate neko osebo, lahko o njej razmišljate v smislu splošnih lastnosti – zdi se vam družbeno dominantna, ekstrovertirana, zabavna, dramatična, inteligentna, mogoče rahlo vznemirjena in ne prav dober poslušalec. To so opisi lastnosti prvega nivoja. Lahko jih opazimo in s persolog osebnostnim profilom hitro in zanesljivo določimo. Predstavljajo »prvo branje« določene osebe. Ko sebe opisujemo drugim ali če vas vprašam, kako bi opisali nekoga, ki ste ga srečali, boste za opis uporabili te lastnosti. Pogosto jih uporabljamo tudi pri opisu naše osebnosti v prošnjah za zaposlitev in CV-jih. »Prijazen, odprt, rad delam z ljudmi, komunikativen, …« Znameniti psiholog dr. Gordon Allport je ugotovil, da obstaja kar 4.500 različnih besed, ki opisujejo tovrstne lastnosti. Torej je to področje izjemno pomembno za medčloveške odnose.
McAdams pravi, da nas te lastnosti pripeljejo samo čez prvi nivo poznavanja neke osebe. Tu ostajamo na nivoju poznanstva. Ko sprejemamo pomembne odločitve, se vprašamo ali so lastnosti dovolj. Ali bi bili pripravljeni izbrati vašega bodočega zakonca samo na osnovi njenih ali njegovih lastnosti? Mislim, da ne, kaj pravite? Te lastnosti nam dajo širšo sliko osebe, izpuščajo pa številne pomembne podrobnosti.
Kaj nam lastnosti povedo o vrednotah določene osebe ali njenih političnih prepričanjih? Kakšne cilje in vloge ta oseba igra? Naravna človeška lastnost, radovednost, in to, da smo socialna bitja, nas žene, da želimo vedeti več. Kaj so njena pričakovanja, kaj želi doseči v naslednjih petih letih? Kaj so bila njena razočaranja, kaj najbolj obžaluje? Kaj ji požene kri po telesu in kaj zašibi njena kolena? Ko enkrat vemo odgovore na taka vprašanja, lahko rečemo, da oseba ni več tujec ali samo znanec. Stopiti moramo korak naprej v spoznavanju, h karakternim lastnostim in osebnim zanimanjem. O tem bom pisal v enem od naslednjih blogov, ki ga boste našli pod rubriko DISCover na naših spletnih straneh.
Začetek je poznavanje osebnostnih lastnosti
Poznavanje osebe na prvem nivoju McAdamsovega modela ni dovolj, če jo želimo dobro spoznati. Je pa prvi in zaradi tega ključni korak. Je nujno potreben, a ne zadosten. Gre za prvi stik, prvo komunikacijo, ki se na vsakem nivoju lahko prekine. Če dobro ne osvojimo prvega nivoja, sploh ne dobimo priložnosti za naslednjega. Zato moramo postati dobri pri navezovanju stikov na tem nivoju. Raziskave kažejo, da je zelo pomembno, če se znamo hitro uglasiti z našim sogovornikom. Tu vam odlično pomaga persolog osebnostni profil DISK, ki vas nauči, kako se uskladiti s sogovornikom.
Viri:
Sam Gosling: Snoop: what your stuff says about you; Basic books, New York, 2008
Lohar Seiwert, Friedbert Gay: The Behavioral Blueprint, 4 kinds o people you need to know, persolog GmbH, Remchingen 2013
Delavnica Učinkovita DISK komunikacija
Na delavnici na temo spoznavanja sodelavcev Učinkovita DISK komunikacija spoznate kako učinkovito komunicirati s sodelavci v podjetju in s svojimi strankami. Ključ vsakega uspešnega sodelovanja, naj si bo v lastnem timu ali s strankami, je učinkovita komunikacija. Kako navezati stik s strankami, kako zgraditi dobro osnovo, da pridete čez prvo ključno fazo spoznavanja ljudi in ustvarjanja dolgoročnih odnosov, je ključni cilj delavnice. Seznanili se boste s štirimi vrstami ljudi, ki jih dnevno srečujete pri svojem delu: dominantnim, iniciativnim, stanovitnim in korektnim. Njihov način komunikacije, način razmišljanja in delovanja sta močno pogojena z njihovim temperamentom. Naučili se boste uporabljati orodje persolog® osebnostni profil, ki vam mogoča hitrejše in učinkovitejše spoznavanje, navezovanje odnosov in kakovostnejšo komunikacijo.
O avtorju članka in voditelju delavnice:
Janez Hudovernik ima 24 let poslovnih izkušenj. Svojo kariero je začel v podjetjih Lip Bled in IBM Slovenija. Zadnjih 18 let dela kot svetovalec, coach in trener na področju prodaje, vodenja in osebne ter organizacijske učinkovitosti. Njegovo delo in predavanja so inspirativna, uporabna in prinašajo rezultate. Je certificirani trener za izvajanje delavnic po metodologiji persolog modela osebnosti (persolog Personality Factor Model) s strani podjetja persolog International. Rad poudari, da ima doma sedem trenerjev, ki ga dnevno opozarjajo, kako pomembno je poznavanje osebnosti za komunikacijo. Živi z ženo Tadejo in šestimi otroci: Elo, Valterjem, Rebeko, Klaro, Andrejo in Rafaelom, na Lazah pri Bledu.
Za dodatne informacije ga lahko kontaktirate na: janez.hudovernik@proacta.si ali pa na: http://www.linkedin.com/in/hudovernik